Bir reklam...

“Eti’den Wanted”

İstanbul’un dört bir yanındaki panolarda, bir Eti ürünü olan “Wanted”in reklamına rastlıyoruz bir süredir. İlk bakışta anormal bir durum yok. Pek çokları gibi, ürünü gerçekte olduğundan çok daha büyük ve parlak –lezzetli, kaliteli, albenili; dolayısıyla gerekli– göstermeyi amaçlayan sıradan bir reklam. Ancak, ürün fotoğrafının etrafına serpiştirilmiş ibarelere dikkat kesilince, insan elinde olmadan irkiliyor. Zira, “Wanted”in bileşimini tanıtmak için yapılan benzetmeler tüyler ürpertici . Mesela, çikolatanın iç kısmındaki karamel tabakası “uzun menzilli”, onun üzerini kaplayan pirinç patlakları “parça tesirli” diye tanımlanmış; en dıştaki çikolata kısmı ise “kamufle edici” imiş!

Ne kadar tanıdık değil mi? “Her Türk asker doğar” teraneleriyle zihinlerimize işlenen militarist, kıyıcı söylemin hayatımıza her fırsatta nüfuz ettiğini biliyorduk da, sıranın birçoğumuzun zevkle tükettiği abur cubura geldiğinin farkında değildik. Reklamı hazırlayanlar, “Asker millet askerî çikolata yemeli!” diye mi düşünmüşler acaba? Bu reklamı gördükten sonra, sanırız, OYAK’ın (Ordu Yardımlaşma Kurumu) Eti Grubu’nun ortaklarından olduğu bilgisi de kimseyi şaşırtmayacaktır! (40 kadar şirketi ve pek çok ortaklığı olan OYAK’ın ticari ve sınai faaliyetlerle ilgili derinlemesine araştırmalar yapmış bir akademisyenin, Yıldız Üniversitesi’nden İsmet Akça’nın kısa ama çarpıcı yazısına bakılabilir [http://www.uzaklar.net/html/sanayici_ordu-ismet_akca.html]).

Çocukluğumuzda iz bırakmış o unutulmaz reklamın (“Bir bilmecem var çocuklar / Haydi sor, sor! / Çayda, kahvaltıda yenir / Acaba nedir, nedir? / Bisküvi denince akla / Tamam, şimdi buldum! / Hemen, onun adı gelir / Eti, Eti, Eti!”) yüzü suyu hürmetine bile “Eti Wanted”in tadına bakmak isteyeceğimi sanmıyorum.

5 Ekim 2006

Hiç yorum yok: